ANSELM REYLE

PORTRAIT_

Anselm Reyle was born 1970 in Tübingen. He studied fine art in Stuttgart and Karlsruhe. In 1997, he moved to Berlin, where he founded a studio with John Bock, Dieter Detzner, Berta Fischer and Michel Majerus. Since 2001, he has been working with a team of assistants. The artist is most well known for his stripe paintings, his alluring glossy foil paintings and the “African Sculptures“. Characteristic of his approach is the use of found objects, which have been distanced from their original function, alienated visually and put into new a context. He is working in the media of painting, sculpture, and installations, thereby using particular materials such as decorative foil of shop windows, acrylic pastes, car laquers, LED-lights and useless residues from our civilization. Reyle critically reflects not only upon the prevailing codes of taste but also the sometimes utopian ideals of modern abstraction. He had solo exhibitions inter alia at Neuer Aachener Kunstverein (2004), Kunsthalle Zürich (2006), Gagosian Gallery New York (2009), Kunsthalle Tübingen (2009) and Deichtorhallen Hamburg (2012). Reyle has held a position as professor at the University of Fine Arts in Hamburg since 2009.
Anselm Reyle wurde 1970 in Tübingen geboren. Nach seinem Kunststudium in Stuttgart und Karlsruhe zog er 1997 nach Berlin und gründete mit John Bock, Dieter Detzner, Berta Fischer und Michel Majerus ein Atelier. Seit 2001 arbeitet er mit einem Team von Assistenten. Bekanntheit erlangte der Künstler durch seine Streifenbilder, verführerisch glänzende Folienbilder und die sogenannten “Afrikanischen Skulpturen“. Charakteristisch für seine Herangehensweise ist die Nutzung unterschiedlicher Fundstücke, die ihrer ursprünglichen Funktion enthoben, optisch verfremdet und in einen neuen Kontext gestellt werden. Er arbeitet in den Medien Malerei, Skulptur, Installation und verwendet dabei Materialien wie Folien aus Schaufensterdekorationen, Acrylpasten, Autolacke, LED-Licht sowie dem Gebrauch entwendete, funktionslose Zivilisationsresiduen. In einer kritischen Reflexion hinterfragt Reyle nicht nur gesellschaftlich etablierte Geschmacksvorstellungen und gängige Formen der Kunstrezeption, sondern setzt sich gleichermaßen mit den teils utopischen Idealen der Moderne auseinander. Er hatte Einzelausstellungen unter anderem im Neuen Aachener Kunstverein (2004), Kunsthalle Zürich (2006), Gagosian Gallery New York (2009), Kunsthalle Tübingen (2009) und aktuell in den Deichtorhallen Hamburg (2012). Reyle lehrt seit 2009 an der HFBK Hamburg.

ARTIST PORTRAITS BY FRÉDÉRIC LEEMANS | BYEBYEBN

Two Prints, 21 x 29.7 cm / 8.27 x 11.69 inch Pigment ink on archival fibre paper Edition of 15 + 3 AP